Optimism på tillväxt? - Karmakontot
28191
single,single-post,postid-28191,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-3,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.6.2,vc_responsive
 

Optimism på tillväxt?

karma optimism karmakontot hopp handlingskraft förutsättningar perspektiv

26 Apr Optimism på tillväxt?

Det kan kännas viktigt att vara medveten, men vissa kanske har närmare till vissa egenskaper än andra. Hur gör man då om man vill förändra sig? Och varför tycker vi att det är så viktigt att just jag förändrar mig, till vilken nytta? ”Vad kan du drömma om att tro på” var det första inlägget om framtidsskapande och hopp. ”Att vara eller inte vara optimistisk, det är frågan” var det andra inlägget kring egenmakt och framtidshopp. I denna text går vi djupare in på tips på hur man kan gå tillväga för att låsa upp gamla bojor och idéer. För vi är övertygade om att ju större optimism vi har, desto positivare framtid kan vi vänta.

 

1. Det låter självklart och som en klyscha men ägna uppmärksamheten till lösningar istället för på problem.

Vi är alla medskapare av vår gemensamma framtid, och allt du investerar i får du tillbaka, direkt, indirekt, förr eller senare. Om du befinner dig besatt av ett problem, känner negativ, eller upplever självtvivel, ändra uppmärksamheten genom att fråga: ”Vad kan jag göra för någon annan idag?” eller ”Vad kan jag göra annorlunda för att få ett annorlunda resultat?”. Det är viktigt att vara nyfiken på olika perspektiv för den som slutar vilja vara nyfiken stannar av sin utveckling. Livets paradigmskiften råka inte bara hända utan sker för att vi antingen blir smartare eller dummare. Genom att skifta från problem till nyfikenhet kan omedelbart ge en känsla av rörelse med möjligheter och hopp – grunden för optimism. Om det är svårt att hålla fokus på rätt saker kan du skriva påminnelselappar och sätta upp dem på spegeln, dörren eller kylskåpet, eller där du otvivelaktigt möter dina egna ord dagligen. På det här sättet övar du din hjärna att lättare och lättare tänka i dina nya banor.

 

2. Bestäm själv för hur din självbild ska se ut, och öva på dina bra sidor.

Den gamla historien om två vargar, den ena god och den andre ond, – är sann. Den du ger energi åt kommer att vinna, precis som elden tar fart av att få syre. Fokusera därför på det som du är bra på så kommer det som är mindre bra att minska i betydelse. Föreställ dig ett ”jag” så som du vill vara och vad du vill ha, vilka egenskaper och vilka känslor du besitter i ditt ideal. Avsätt en minut varje dag för att föreställa den framtidsbilden. Och ifall du lätt glömmer bort kan du ställa ett alarm på telefonen för att påminna dig om att göra det. Det här är en mental övning som omedelbart kan förändra sättet du tänker och känner om dig själv, frigöra en inneboende kraft att ta fram din potential och medvetet skapa din framtid.

 

3. Gör en förändring av nuvarande situation.

Förr i tiden tjänade individer ett större syfte i sin grupptillhörighet. Man förtjänade ofta sin rätt till att vara del av den grupp eller samhällsklassen man tillhörde. Numer har det efter skifte i politik och samhällsvärderingar till att människor ska hitta den inneboende drivkraften och således eget inre högre syfte, vilket när det inte sker medvetet, skapar en stress. Det är inte konstigt att du kan behöva hjälp med att förstå vad som är tillämpade beteenden eller varför du tillämpar dem, samt vilka beteenden som är du i grunden och hur du skapar ett liv i linje med inre värderingar.

Fundera och utvärdera hur väl lever du efter dina egna värderingar. Vilka värderingar ligger egentligen bakom de lager av beteenden som du använder i dina olika roller i vardagen? Finns det kanske något som du kan ta bort, lägga till eller ändra för att leva mer i linje med ditt inre jag, och dina värderingar. Kan du föreställa dig vad skulle det innebära att göra den förändringen?

Naturen ansågs vara en källa för hälsa redan för hundra år sedan och samhället har inte svängt på den punkten. Omgivningen har alltså en stark betydelse för att skapa förutsättningar för återhämtning och det är en mycket god idé att förflytta sig till en ny miljö och ett nytt sammanhang för att arbeta med en ny förståelse till sitt inre syfte, frikopplat från vardagsrutiner.

 

Vi har tidigare bloggat om detta. Klicka här för att läsa inlägget ”Back to basics”

 

4. Skapa förutsättningar.

Relationen till dig själv och andra är din budbärare för drömmar. Som Einstein ska ha sagt: Läsning avleder efter någon tid vår tanke alltför mycket från dess skapande uppgift. Varje människa som läser för mycket och använder sin egen hjärna för litet, förfaller till lata tankevanor. Så stäng ned detta fönster och gör något ovanligt vanligt som att slå dig ner på en bänk och dela med dig av din stilla stund till andra som glömt bort hur viktigt det var med sådana stunder. Vilka andra typer av distraktioner eller hinder kommer rutinmässigt i vägen för att uppfylla dina mål med att skapa mening och optimism? Är det din att göra-lista? Improduktiva vanor? Negativa människor eller sabotörer? En av nycklarna till att uppnå optimism är att begränsa distraktioner. Gör det viktigaste först så att du inte gör av med din reserv av energi och disciplin innan du hunnit med att göra det du prioriterar. Om slösar tid på internet, gå inte online. Om du har svårt att säga, ”jag är upptagen” till vänner, låta sina samtal går till röstbrevlådan. Om du känner dig begränsad av dina erfarenheter, bli den svagaste länken i en grupp, och omge dig med blir dina nya lärare. Om du inte kan laga en bra varierad kost, beställ hem din färdiga matkasse.

Utmattning och utbrändhet är inget nytt fenomen, det kallades förr för Neurasteni och berodde på stress på adaptationssyndromet. Sambandet mellan denna stress och hastighet av utveckling i samhället är väl studerat. Teorin är att vi med en djupare relation med vår kropp, själsliga och mentala hälsa samt underhåller en god relation till vår omgivning kan öka optimismen och minska känsligheten för stress och depressioner.

 

Vi har tidigare bloggat om detta. Klicka här för att läsa inlägget ”What you give you get”

 

5. Trolla fram en inre PT/coach.

Många av oss är mer självsäkra och presterar bättre när någon hejar på. En del av att vara en optimistisk person är att vara självmedveten och ansvarig för sig själv. Ett sätt att förstärka dessa egenskaper är att trolla fram en inre coach. Minns en eller flera förebilder som inspirerade och utmanade dig, föreställ dig att de hejar på dig. När man står inför en svår uppgift, fråga dig själv ”Vad skulle min idol på området göra om hen stod inför samma dilemma?”.

 

6. Se till det du har.

Ofta agerar vi i affekt i anslutning till en situation, vilket snabbt kan leda till fler oönskade händelseförlopp. Det känns säkert märkligt att läsa att känslor och tankar ”bara” är känslor och tankar, men känslor är bara känslor och kan inte skada dig, likaså dina tankar. Omfamna känslorna, för det är först när du stöter dem ifrån dig, inte vill känna dig vid eller agerar i affekt som känslorna kan få följder som du egentligen inte vill ha. Omfamna dina tankar men värdera dem inte, allt som du tänker är inte en sanning. Tillåt dig känna eller tänka så just då du behöver det, men agera inte fören affekten lagt sig. Le också så ofta du kan för det skickar glada signaler till hjärnan. Har du glömt bort vilka muskler du använder när du ler kan du sätta en penna i mungiporna. Ta för vana att erkänna allt du åstadkommit, även det lilla. Ta en stund varje dag för att ställa frågorna, ”Vad har jag gjort bra i dag?” och ”Vad har jag att vara tacksam över?”. Denna enkla gest förstärker din relation till dig själv och optimismen på en daglig basis. Vid tillfällen som du känner dig ”nere” ska du komma ihåg att de flesta skapare i världen bär på samma känsla. Det är också det som gör att skaparen kan skapa över huvud taget, vilket är en enorm gåva och tillgång för att utmana gamla bojor.

 

7. Vårda en lycklig kropp.

En lycklig kropp hjälper dig att generera glada tankar och känslor, vilket leder till att optimismen går lättare. Faktorer som kan påverka ett gott humör och positiv energi är: brist på sömn, dålig kost och livsstilsvanor och för lite motion. Det är energin i rörelse inuti kroppen, alltså kroppens signaler till hjärnan, som i stor utsträckning påverkar hur vi känner och således hur vi tänker. Energins signaler inuti kroppen kan ta sig i uttryck som förändringar i puls, andning, matsmältning, sömn, hormonproduktion osv. Först när vi medvetandegjort signalerna i kroppen och lärt oss lugna dem kan vi frigöra kraft som leder oss mot våra mål. Genom att exempelvis medvetet träna på sin andning kan man tala om för kroppen att inte skicka signaler som gör att vi reagerar i affekt. En del forskare menar att om vi kan frigöra oss från bilden av att generna styr vilka vi blir, kan vi på riktigt börja skapa oss en framtid.

 

Välkommen att bidra med dina erfarenheter och synpunkter på texten! Kanske vill du dela med dig av fler tips för att bli en mer optimistisk person? Kommentera eller maila Karmakontot.

 

Önska dig ett framtida tema i bloggen.

Inga kommentarer

Skriven en kommentar